Nieuwsbrief JGR.9 no.5; mei 2013

De kalender: zie schoolagenda

 OUDER KANJERLES IN GROEP 5B

Donderdagochtend 21 maart was dan eindelijk de KANJER ouderles. De kinderen keken er al dagen naar uit.Vele vaders, moeders en oma’s hadden tijd vrij gemaakt om met ons mee te doen..
We zijn in de klas begonnen met het verhaal over de zwerver, Mister Peaunut.
Mister Peuanut bedoelt het altijd goed, maar het loopt steeds verkeerd af.
Deze les ging over “Luisteren”.
We hebben geleerd, dat het belangrijk is te luisteren naar iemand die tegen je praat en ook te laten zien dat je echt luistert.
Het doel van de les was te ervaren dat je luistert met heel je lijf, LET GOED OP DE ANDER.

Hierna gingen we naar de gymzaal om een aantal vertrouwens oefeningen te doen.
Deze oefeningen doe je alleen maar met een ander , als je de ander ook echt vertrouwt.
-We hebben tweetallen gemaakt, waarbij de ene leerling zich achterover liet vallen en de ander hem opving.
-We liepen blindenmannetje in de kring en werden opgevangen door onze medeleerlingen en weer een andere richting opgestuurd.
-We liepen met de ogen dicht door de gymzaal waarbij pa, ma of oma aanwijzingen gaf zodat we niet botsten.

Hierna deden we oefeningen waarbij we elkaar wel heel dicht naderden.
-we liepen allemaal door de zaal en moesten bij de medeleerlingen kijken welke kleur ogen ze hadden.
-het werd nog closer toen we in tweetallen de zaal moesten oversteken. Hierbij mocht het blaadje dat tussen de voorhoofden was geklemd niet op de grond vallen.

Tenslotte deden we een oefening waarbij we moesten samenwerken en luisteren naar de leider.
-We stonden gearmd in de kring met ons gezicht naar buiten. De meneer had een leerling ingefluisterd waar we heen moesten. De kring mocht niet breken.
Zo liepen we naar ons doel, maar de kring brak toch één keer.

De spannendste oefening hadden we voor het laatst bewaard.
-In onze klas stonden de tafeltjes tegen elkaar in een bepaalde richting. Maar er zaten enkele hoeken in( je moest dus een bocht maken)  en sommige tafeltjes stonden van elkaar vandaan.( hier moest je een grote stap maken).
Een leerling werd geblinddoekt en liep  de route over de tafeltjes. Hij kreeg hierbij aanwijzingen van een medeleerling die hij helemaal vertrouwde.

Als afsluiting liep een ouder geblinddoekt over het parcours en werd de weg gewezen door haar zoontje.
Spannend, maar het lukte.

Al met al een fijne Kanjerles voor de ouders.

 

Paasviering

Op donderdag 28 maart vierden we de afsluiting van het Paasproject.

Alle groepen hadden gewerkt aan een eigen stukje van de Gummarus vis en het resultaat is bijzonder mooi geworden! Een zichtbaar resultaat ook van wat SAMEN werken kan voortbrengen. Het zal een mooi plekje binnen de school krijgen!
Daarnaast het inmiddels traditionele tjietsen! Na een zeer spannende wedstrijd in de grote gymzaal, aangemoedigd door de hele school, kon Owen, winnaar 2012, de medaille om de hals hangen van de winnaar 2013: Niels Augustijn uit groep 7a!

In de bovenbouwgroepen was ook gewerkt aan een ‘eigentijds paasverhaal’, waar de leerlingen hun eigen einde aan moesten geven in een schrijfopdracht. Het verhaal ging over Jessie, een meisje op een nieuwe school. Ze maakt een paar nieuwe vrienden, maar wordt door veel anderen ook buitengesloten en gepest, omdat ze een actie voor dieren start en dat graag aan iedereen wil vertellen.

Op deze manier wilden we de leerlingen na laten denken dat het verhaal rondom Jezus en zijn leerlingen eigenlijk tijdloos is..

 

Groepen 1-2

Schone kleren:

De groepen ½ hebben nieuwe verschoonkleren nodig. Vooral onderbroeken voor jongens en meisjes. Als kinderen een ongelukje hebben is het fijn dat we iets hebben liggen. Het is wel de bedoeling dat deze verschoonkleren weer gewassen terug op school komen zodat we niet steeds mis pakken. Maten graag vanaf 110 /128

Olvaritpotjes

Wij hebben heel veel olvaritpotjes nodig. Groot of klein, maakt niet uit.

SEEF:

Met mist naar school!

Als er mist verwacht wordt of als het mistig weer is, dan zou u eens kunnen praten over lopen en fietsen in de mist met uw kind.

Vragen die hierbij aan de orde kunnen komen zijn:

– Wat doen ze als het mistig is? Besteed aandacht aan eigen ervaringen van uw kind.

– Wat moet er bij mist heel goed in orde zijn op hun fiets? (De verlichting en reflectie!)

– Zie je elkaar op tijd aankomen?

– Kunnen ze net zo goed lopen en fietsen als bij gewoon weer?

– Gedragen voetgangers, fietsers en automobilisten zich anders als het mistig is?

Het is uiteraard wenselijk om dan gelijk afspraken te maken met uw kind, u kunt hierbij denken aan:

– Doe je licht aan als je fietst.

– Zorg dat je reflectie in orde is.

– Trek opvallende of reflecterende kleding aan. Bij mist overdag val je ook op in een donkere jas!

– Kijk extra goed uit bij het oversteken en luister ook goed!

– Ga op tijd van huis.

– Als jij anderen niet zo snel ziet, ziet de ander jou ook niet snel. Zorg dat je opvalt!

Romano’s fietsexamen avontuur.

Ik heb mij voorbereid door de verkeersroute te fietsen, en ik  heb ook oefenexamens op de computer gedaan. De verkeersquiz was ook leuk in teams en ik heb er veel van geleerd, dingen die ik nog niet wist of niet begreep. Het viel me op tijdens het fietsen dat we langs drukke straten moesten fietsen, er stonden ook pijlen op de wegen. Er was niet echt iets moeilijks, maar ik vond het moeilijk als ik door wilde rijden en dat er dan net een auto kwam en dan moest ik weer wachten. Ik heb het geoefend met mijn vader, Ziggy en Martijn. En dat ging wel heel goed.

Donderdag was het theorieexamen. Ik wist eigenlijk alle vragen wel en vond het ook niet moeilijk. Ik zat eigenlijk geen een keer te twijfelen. Ik had eigenlijk alle vragen wel zo’n beetje verwacht. Toen ik in de middag thuis kwam zei mijn moeder; “ Ging het goed ? en ik zei; ” Ja.” Vrijdag was het praktijkexamen. Ik ben niet verdwaald tijdens het rijden van het praktijkexamen. En ik zag volgens mij alle controleposten wel. En het fietsen ging goed. Ik ben geen een keer gevallen en heb alle pijlen goed gevolgd. Ik dacht dat ik in de regen zou fietsen maar het was net droog en de zon ging schijnen. Ik vond het heel leuk.

Ik ga mijn fiets echt niet aan de haak hangen. ( stoppen met fietsen ), want voor mijn verjaardag krijg ik een mountainbike. Dus ik ga alleen nog maar meer fietsen. En ik weet nu bijna alle verkeersregels en waar ik op moet letten bij het fietsen. Ik heb maandag mijn uitslag gehad en ik ben geslaagd. Ik ben er heel blij mee.

Dit was mijn stelopdracht verkeersexamen 2013.

Prima opstel Romano en alles zit erin

 SPANNEND!!!!

Voor groep 7b & groep 7a had vorige week wel een spannende week! We hadden namelijk 11 april ’13 anglia examen en dat is een Engelse examen, er waren in totaal 15 à 20 kien die mee deden! Was best wel makkelijk (maar als je leert is meestaal alles veel makkelijker!) en bijna alle kinderen vonden de dictee die ze in het Engels deden best wel moeilijk! Maar volgens hun gevoel en van Juf Sandra (juf van groep 7a) is iedereen geslachtJ En we hadden ook op die dag de theorie examen voor verkeer en ja hoor iedereen van groep 7b & groep 7a is geslacht!! Dus iedereen was natuurlijk heel blij maar ja de zenuwen bleven nog want de dag daarna dus12 april moesten we wel de praktijk examen doen. De volgende dag is iedereen wel zenuwachtig maar helaas moesten we net als elke ochtend gewoon beetje werken maar niet echt heel veel. In de middag moesten we echt om 13.00 al op school zijn om op tijd te vertrekken. Iedereen was op tijd aanwezig en we moesten gelijk buiten de school in de rij gaan staan om richting de school Nieuwe Westen te gaan want daar is ons begin van de examen. Na dat we daarheen zijn gefietst mochten we nog even spelen op de schoolplein maar wie vooraan zat mocht niet zo ver weg want die moet natuurlijk beginne. Groep 7b moest als eerst beginnen en groep 7a ging er achteraan. Toen Jacco (klasgenoot uit groep 7b) begon had je een minuut en dan kwam de tweede klasgenoot en zo tot de laatste van groep 7a. Was wel jammer dat het best wel slecht weer was en sowieso in het begint toen Jacco en Anastasia aan de beurt waren want toen had het best wel hard geregend en je moet wel op de verkeer opletten heel goed zelfs want der waren paar jury’s dus het was best wel irritant maar voor de rest was het wel makkelijk en als je geoefend had was het nog makkelijk maar als je het niet had geoefend kon je hulp krijgen van de pijlen die op de straat stonden! Der waren ook paar regels en dat waren: je mocht niemand inhalen, je mocht niet echt heel dicht bij elkaar maar je moest zeker weten een meter van elkaar vandaan. Toen iedereen geweest was gingen allebei de groepen mochten ze spelen  op de schoolplein van de Nieuwe Westen en ze gingen leuk met z’n alle spelen! Na een tijdje mochten moesten we weer naar school en dat was rond 15.00 uur en ja helaas toen begon het weer heel hard te regenen en net voor dat we weg wouden gaan heeft iemand zicht pijn gedaan dus we moesten paar minuten wachten maar was wel irritant want indertijd regende heel hard, paar minuten later konden we richting onze school gaan en ja hoor toen we op school aankwamen was iedereen sjeik nat dus dat voelde ook niet zo fijn maar toen we weer in de klas zaten zei juf Angela (juf groep 7b): “ Hoe vonden jullie het gaan? Ging het allemaal wel hoe jullie gedachten hadden?!” en toen mochten we dus vertellen hoe dat wij het vonden gaan maar daarna kwam het leukste……. we kregen lekker chips!!! En daarna was weer tijd om naar huis en we zouden aanstaande maandag 15 april de uitslag krijgen en yes iedereen is geslacht! Alle apen hebben beetJ  Nou het was best wel spannende dagen maar iedereen heeft het gehaald en voor de anglia moeten we nog even afwachten en dan weten we dat ook!

 

                       Einde!!

Groetjes Anastasia Brea (klasgenoot groep 7b!)

 

Spullen mee naar school nemen.

Kort geleden hebben een aantal leerlingen een zakmes mee naar school genomen, met de intentie om na school dit mes te gebruiken bij het bouwen van een hut. Uiteraard zijn we blij dat kinderen lekker gaan buiten spelen en dit soort activiteiten ondernemen. Minder blij zijn we met het feit dat dit soort gevaarlijke voorwerpen mee naar school worden genomen. Dit was ook zeer interessant voor andere leerlingen, die wilden wel graag het mes zien. De intentie was onschuldig, maar het levert gevaarlijke situaties op! We willen u als ouder vragen hier zeer alert op te zijn en er op toe te zien dat uw kind geen spullen mee naar school neemt                       

 

Van het oudercomité
Wallevis schenkt springkussen aan wijk vereniging drievierde en Gummarusschool

Omdat de Wallevis zelf een nieuw springkussen heeft gekocht werd er voor het andere springkussen een goede bestemming gezocht. De Wallevis heeft besloten om deze te schenken aan wijkverenging drievierde en de Gummarusschool.

Zowel de wijkvereniging als de Gummarusschool zijn enorm blij met deze nieuwe aanwinst die voor tal van activiteiten ingezet zal gaan worden.

Een groep enthousiaste ouders van de Gummarusschool en enkele wijkbewoners hebben met elkaar het kussen geborsteld en schoongespoten. Omdat het springkussen in de wintermaanden binnen heeft gelegen zijn er wat kleine reparaties nodig. Bas Grimscheid van Restyle bood aan om deze kosteloos te repareren.

Wij, ouderraad van Peuterspeelzaal Pippi, willen ons graag even voorstellen.

Wij vormen samen de stem van alle ouders richting de leidsters, het bestuur en de gemeente. Wij komen regelmatig samen om de gang van zaken op de Peuterspeelzaal te bespreken en we organiseren leuke festiviteiten en acties in samenwerking met de leidsters.
Wij zijn dolenthousiast over de manier waarop de Gummarusschool ons heeft geholpen in tijden van crisis. Ze hebben hun lerarenkamer tijdelijk afgestaan aan onze peuters zodat hun een degelijk onderkomen hadden en de lessen gewoon door konden blijven gaan. Het was even een kwestie van aanpassen, maar later hebben we er zeker ook de voordelen van ingezien. Feit is dat 95% van onze peuters doorstroomt naar de Gummarusschool. Omdat we nu “tijdelijk” in de school gevestigd zitten en samen met de kleuters buiten spelen raken de peuters al “gewend” aan de school, de juffen en de kleuters. Al met al zal het de doorstroom naar het basisonderwijs alleen maar vergemakkelijken. Inmiddels is de bouw van de nieuwe Pippi al in volle gang en zal straks aan de gymzaal van de Gummarusschool grenzen. Ook de BSO van Toerdeloo zal zich hier huisvesten in een apart lokaal. 

De ouderraad van de Pippi heeft onlangs het oudercomité van de Gummarus benaderd met het idee een samenwerkingsverband aan te gaan. Het oudercomité stond hier positief tegenover en de eerste gesprekken zijn al gevoerd. Samen kunnen we op deze manier de basis vormen van een toekomst als brede school. Denk hierbij aan het organiseren van activiteiten en informatieavonden, het bespreken van problemen en ideeën m.b.t. de Peuterspeelzaal en de Gummarusschool enz. We kunnen met elkaar meedenken en eventueel onze krachten bundelen indien dit nodig is. Het zal voor de Pippi niet altijd interessant zijn vanwege eigen beperkingen, qua leeftijd van onze peuters of om organisatorische redenen. Maar we moeten meer op grote lijn kijken wat er mogelijk is. Wij gaan de toekomst positief tegemoet en danken nogmaals de directie en leraren hartelijk voor hun begrip en medewerking de afgelopen maanden.
Met vriendelijke groet, Miranda Suikerbuik     Voorzitter Ouderraad Peuterspeelzaal Pippi

 

Kanjer Groep 4b werkt ook wekelijks met Kanjer.

Wij gaan uit van het knieboek: Max en de klas.

Max staat in groep 4 centraal, hij is de kanjer en laat zien hoe je met elkaar, in bepaalde situaties om kunt gaan.

Max zit op school en denkt over heel veel dingen na. Ook heeft Max een rijke fantasie. Zijn gedachten gaan af en toe met hem op de loop. 

Heel veel situaties zijn gelijk aan onze klas. Zo zijn er verhalen die gaan over een invaljuf, de gymles, het leren lezen en nog veel meer.

Na elk hoofdstuk zijn er werkbladen voor de kinderen of volgt er een gesprek naar aanleiding van de gedachten en fantasieën van Max.

De kanjerregels worden herhaald en er worden rollenspelen gedaan. Complimenten geven vinden wij belangrijk en wij doen veel vertrouwensoefeningen samen, want we willen elkaar laten weten dat we te vertrouwen zijn.