Kanjertraining in groep 5b

Donderdagochtend 21 maart was dan eindelijk de KANJER ouderles. De kinderen keken er al dagen naar uit.
Vele vaders, moeders en oma’s hadden tijd vrij gemaakt om met ons mee te doen..

We zijn in de klas begonnen met het verhaal over de zwerver, Mister Peaunut.
Mister Peuanut bedoelt het altijd goed, maar het loopt steeds verkeerd af.
Deze les ging over “Luisteren”.
We hebben geleerd, dat het belangrijk is te luisteren naar iemand die tegen je praat en ook te laten zien dat je echt luistert.
Het doel van de les was te ervaren dat je luistert met heel je lijf, LET GOED OP DE ANDER.
Hierna gingen we naar de gymzaal om een aantal vertrouwens oefeningen te doen.

Deze oefeningen doe je alleen maar met een ander , als je de ander ook echt vertrouwt.

-We hebben tweetallen gemaakt, waarbij de ene leerling zich achterover liet vallen en de ander hem opving.

-We liepen blindenmannetje in de kring en werden opgevangen door onze medeleerlingen en weer een andere richting opgestuurd.

-We liepen met de ogen dicht door de gymzaal waarbij pa, ma of oma aanwijzingen gaf zodat we niet botsten.

Hierna deden we oefeningen waarbij we elkaar wel heel dicht naderden.

-we liepen allemaal door de zaal en moesten bij de medeleerlingen kijken welke kleur ogen ze hadden.

-het werd nog closer toen we in tweetallen de zaal moesten oversteken. Hierbij mocht het blaadje dat tussen de voorhoofden was geklemd niet op de grond vallen.

Tenslotte deden we een oefening waarbij we moesten samenwerken en luisteren naar de leider.

-We stonden gearmd in de kring met ons gezicht naar buiten. De meneer had een leerling ingefluisterd waar we heen moesten. De kring mocht niet breken.

Zo liepen we naar ons doel, maar de kring brak toch één keer.

De spannendste oefening hadden we voor het laatst bewaard.

-In onze klas stonden de tafeltjes tegen elkaar in een bepaalde richting. Maar er zaten enkele hoeken in( je moest dus een bocht maken)  en sommige tafeltjes stonden van elkaar vandaan.( hier moest je een grote stap maken).

Een leerling werd geblinddoekt en liep  de route over de tafeltjes. Hij kreeg hierbij aanwijzingen van een medeleerling die hij helemaal vertrouwde.

Als afsluiting liep een ouder geblinddoekt over het parcours en werd de weg gewezen door haar zoontje.
Spannend, maar het lukte.

Al met al een fijne Kanjerles voor de ouders.