Kanjertraining groep 8a

Kanjerregels:
– we vertrouwen elkaar

– we helpen elkaar

– niemand speelt de baas

– niemand lacht uit

– niemand doet zielig

Het nieuwe schooljaar is weer gestart en dus zijn we ook weer begonnen met kanjertraining! Samen met alle kanjers uit de groep hebben we onszelf de volgende vragen gesteld. Waarom geven we op het Gummarus eigenlijk kanjertraining? Welke personages gebruiken we om bepaald gedrag te laten zien en welke kleur pet hoort daar dan bij? En ook belangrijk, welke regels gelden er tijdens de kanjertraining?

Al snel wisten de leerlingen te benoemen dat er 4 personages zijn, met daarbij een pet.

Een witte pet staat voor een tijger. Je laat dan kanjergedrag zien. De gele pet is van de angsthaas. Je bent dan de schuwe, en kom je niet voor jezelf op. De rode pet staat voor apengedrag. Je maakt dan bijvoorbeeld vervelende grapjes omdat je ‘leuk’ wilt zijn. Ben je een pestvogel? Dan laat je gedrag van de zwarte pet zien.  Door het gebruik van de petten kunnen er herkenbare situaties uitgespeeld worden. Zo kunnen de kinderen leren wat kanjergedrag is in zo’n situatie.

 

Hier ben ik

Het is goed dat ik er ben

Er zijn mensen die van mij houden

Niet iedereen vindt mij aardig

Dat hoort ook zo

Ik luister wel naar kritiek

 

Ik zeg wat ik voel en wat ik denk

Doet iemand vervelend tegen mij?

Dan haal ik mijn schouders op

Doet iemand rot?

Dan doe ik niet mee

Ik gedraag me als een kanjer

Want ik ben een kanjer!

Na de inleiding zijn de regels weer helemaal opgefrist en zijn de doelen voor iedereen helder. We hebben dan ook gelijk weer geoefend met de petten. Alle leerlingen zijn onder de indruk en geïnspireerd door de volgende mooie kanjertekst. In groep 8a hopen we dus op nog veel leuke en leerzame kanjertrainingen.
Groetjes van alle kanjers uit groep 8a!

Deze kanjertraining ging over samenwerken als een team.

Wat gebeurt er als je met zijn allen een web maakt? We hielden de draad goed vast en gooiden de bol wol over tot er een prachtig web ontstond. En alleen samen met elkaar konden we dit zo mooi houden, want als er iemand loslaat….. of meerdere mensen. Juist, dan stort het resultaat in elkaar! Op deze manier kwamer we er dus achter dat iedereen dus even belangrijk is in een team en dus ook in onze klas. En als we nu iemand onder het web door wilde laten lopen? Juist, dan moeten we samenwerken. We tilden allemaal onze draad door om elkaar de kans te geven een rondje te lopen.

Daarna deden we nog twee spelletjes. We ‘belden’ naar elkaar door zachtjes in elkaars hand te knijpen. De persoon in het midden probeerden te ontdekken waar het contact langs liep. Konden we goed samenwerken en ‘contact’ krijgen?

Als laatste het welbekende, maar altijd leuke doorfluisterspelletje. Jezelf goed concentreren en aandachtig luisteren en duidelijk praten tegen je buur, dat waren de grootste uitdagingen. Er werd als een team goed samengewerkt. Superkanjers!