Kanjer in groep 8b

Omdat we dit jaar weer een nieuwe groep hebben, zijn we gestart met elkaar te leren kennen. De petten waren nog bekend en na een korte herhaling zijn we begonnen met de kennismakingskring. De kinderen stonden in een binnen kring en een buitenkring.  Ze mochten elkaar vragen stellen over van alles. Maar het moesten wel vragen zijn waarbij er met meer dan 5 woorden antwoord gegeven kon worden. Dus open vragen. Ook kijk je elkaar aan als je met elkaar praat. Afspraak was ook dat als iemand liever geen antwoord gaf,  hij/zij dit mocht zeggen, zonder dat er raar om gedaan werd. Na een minuut draaide de kring door en hadden ze iemand anders tegenover zich om vragen aan te stellen.  Na een tijdje gingen we bespreken wat iemand vertelt had, want als je een vraagt stelt, moet je ook goed naar de ander zijn antwoord luisteren.

Ook hebben we een les “wie ben ik” gespeeld, waarbij iedereen iemand van de klas was. Door vragen te stellen moest je erachter komen wie je was. Daarbij was het belangrijk goede vragen te bedenken met de vorige les in het hoofd.

Dan de les” hoe goed kennen we elkaar”. De kinderen mochten opschrijven, wat ze later wilden worden. Sommige dachten dat ze het wel wisten en dat het een makkie zou zijn. Maar er werden steeds twee kinderen in de klas tegenover elkaar gezet. Ik vroeg dan steeds wie van deze twee wil er graag architect worden of, lerares enz. Dan werd het toch wat moeilijker. De echte goede vrienden/vriendinnen wisten het wel.

Tot zover het kennis maken. Nu gaan we ook verder met het werkboek en de vertrouwensoefeningen die daarin staan. Zoals elkaar beoordelen op de petten. Met respect je mening over iemand geven, die zelf vind dat hij nauwelijks gedrag vertoont behorende bij  de rode pet, terwijl anderen dat wel vinden. Dit bespreken we met respect naar elkaar en hoe het voelt om dit te horen van je klasgenoten. Je merkt dat dit misschien wel een leermomentje over jezelf kan zijn.

Tot zover  dit berichtje van de kanjers van groep 8b.